Dit artikel geeft het verhaal weer van het logo van onze Chinese dochteronderneming YangHan in Jiashan (PRC). Aansluitend informatie over de achtergrond van kalligrafie.
In 2007 is na veel hindernissen de naam YangHan, oftewel Jan en Hans in het Chinees, vastgesteld voor de dochteronderneming in China. Volgende de stap is om daarbij een geschikt logo te ontwerpen.
YangHan logo
Het logo, is een heel bijzondere kalligrafie gemaakt door een gerenommeerde Chinese kaligraaf. Het is een logo geworden gebaseerd op het bekende YinYang symbool. Oorspronkelijk was deze uitgevoerd in Chinees blauw. In 2017 is deze aangepast naar zwart/wit in lijn met het D&D-logo. De Chinese karakters staan voor de namen Jan en Hans. De voornamen van de beide directeuren Jan van de Donk en Hans van Dam.
kalligrafie
Chinese kalligrafie maakt een belangrijk onderdeel uit van het cultureel erfgoed van China. De Chinese naam voor kalligrafie is shūfǎ (traditioneel Chinees:書法), dat letterlijk ‘de methode (of wet) voor het schrijven’ betekent. In tegenstelling tot westerse kalligrafie wordt kalligrafie in China traditioneel uitgevoerd met een penseel.
Chinese kalligrafie wordt uitgevoerd in Oost-Indische inkt. Traditioneel wordt deze verkregen door een inktstaaf op het schuurvlak van een inktsteen tot fijn poeder te wrijven, om vervolgens met water uit een waterdruppelaar vloeibaar te maken.